Felszerelés nyári kiránduláshoz

KÉP / Naplemente a Központi starndon

Újra egy nyaraláshoz kapcsolódó írás azokról cuccokról, amiket ilyenkor túrázásra viszünk, szóval felszerelés nyári kiránduláshoz.

Mint ez már kiderült, mi azon nyaralók közé tartozunk, akik nyaralásuk alatt is szeretnek aktívan pihenni. Ezért aztán évek óta mindig úgy készülünk a balatoni nyaralásra, hogy egy-egy napot kirándulással töltünk. Ezen az egy napon az egyébként szabadság által indokoltnál korábban kelünk és egész nap úton vagyunk. Autónk nem lévén, már a nyaralásra is úgy kell készüljünk, hogy a csomagjaink szükség esetén könnyen és egyben mozgathatók legyenek. A tömegközlekedési szolgáltatók ugyebár képesek meglepetést okozni. Ez praktikusan egy nagyobb bőröndöt és egy-egy kis hátizsákot, illetve évszaktól függően Judit esetében egy válltáskát jelent. Ami így nem fér el, azt nem visszük.

Hátizsák egy napos kiránduláshoz

A ruhák, a neszeszer, a strandfelszerelés stb. mind a bőröndbe kerül, a fennmaradó helyet pedig kitöltjük. Az én hátizsákomba kerül a technika (fényképezőgép stb.), Judithoz pedig az utazás során szükséges holmi. A kirándulás szempontjából a hátizsák az érdekes, amiről egyszer már írtam. Egy 25 literes Quechua Forclaz hátizsákot használok, ami tulajdonképpen napi használatban van már hét éve és igen jól bírja a strapát. Dolgozni bringával járok, szóval mindig meg van pakolva egy gyors bringajavításhoz szükséges cuccukkal és a napi váltóruhával. Plusz az U-lakat kívül, ami önmagában egy kilogramm. Anyaga valamelyest vízlepergetős, de van egy beépített esővédő huzata is. Ezt kisebb szemerkélő esőben fel sem szoktam rá tenni, mert nincs rá szükség. Néhány nagyobb zuhét is átéltem már vele, az esővédő sem ázott be eddig. Hétköznap és egynapos kirándulások alkalmával is nagyon hasznos, övpántja és mellhevedere is van.

KÉP / Egynapos hátizsákom a Naszály hegyen
Egynapos hátizsákom a Naszály hegyen

Az övpánton van két nagyobb zseb, az egyikben a pénztárca, a másikban pedig a kis powerbank és a kézfertőtlenítő pont elfér. Szóval minden kéznél van, amit gyorsan el kell érjek. A belülre egy 2 literes ivózsák is elfér, a csőhöz kivezetés és rögzítőpont is került. Belül egy kisebb cipzáras, illetve egy nagyobb gumis zsebet tartalmaz, amit én az ivózsák rögzítésére szoktam használni. A hátizsák első részén, kívül egy további cipzáras zseb van, ami pont alkalmas a térkép és az OKT igazolófüzet befogadására. A hátrésze hálós, így nem izzadok alá, még biciklizés közben sem. Egy napos túrára ez a hátizsák tulajdonképpen elég, akár még kettőnknek is. Ha Judit külön hoz magának vizet, egy 10 literes zsák bőven elég. Ilyen méretből kettő is van, egy kompakt és egy kicsivel erősebb anyagból készült. A kicsit hozta amikor a Naszályon jártunk, a másikat pedig a Rax-Alpok gyalogtúra során. Valószínűleg előbbit visszük majd a nyaralásra.

Ami a hátizsákba kerül

Nyaralással egybekötött kirándulásról van szó, tehát egy redukált felszerelést viszünk magunkkal. A legszembetűnőbb, hogy elsősegély csomagot ilyenkor nem cipelünk. Egyszerűen felesleges, mert hétköznap kirándulunk, ráadásul lakott területeken, ahol van orvos stb. Amikor egyedül túrázom vagy hosszabb erdei kirándulásra megyünk van nálunk elsősegély csomag is. A nyaralásra viszont csak az alap dolgokat visszük. A normál elsősegély táskánk bár nem vészesen nagyméretű, mégis bajosan férne el a csomagok szabta korlát miatt. Az étellel sem szoktunk túlzottan sokat pepecselni, legfeljebb egy-egy csoki kerül be a táskába reggel. Napközben beülünk egy útba eső helyre és kényelmesen megebédelünk. A folyadék utánpótlását egy-egy fél literes palackból oldjuk meg, ami a strandra is pont praktikus méretű. Étkezéskor úgyis kérünk ki italt is, szóval ez a kis mennyiség is elég volt a nyári kirándulások alkalmával.

KÉP / Ebéd a Gulyás udvar Étteremben
Ebéd a Gulyás udvar Étteremben

A táskába kerül még az esőkabát vagy pulóver. A nyári eső rendszerint hamar el szokott állni, szóval több felszerelésre e tekintetben sincs szükségünk. Nyaraláskor tett kirándulásaink alkalmával eddig inkább a fülledt melegtől szenvedtünk, mintsem az esőkabátot kellett volna felvegyük. Reméljük idén sem lesz majd másként. Judit a biztonság kedvéért egy esernyőt is be szokott pakolni, de azt sem kellett még használnunk egyszer sem, legalábbis nyaraláskor. A nap elején még a táskába kerül a fényképezőgép is, de azt nagyon hamar a nyakamba szoktam akasztani. Általában akkor, amint az első vizimadarat meglátjuk. Naptejet is mindig viszünk magunkkal. Bevált márka nincsen, amit éppen sikerül beszerezni, de a magasabb faktorszámúakat előnyben részesítjük.

Felszerelés nyári kiránduláshoz

A hátizsákba ennyi holmit bepakolva még mindig marad szabad hely, ami hazafelé rendre lecsökken. Mi más töltené ki a helyet, mint az út során vásárolt apróságok. Ezek néha nem is apróságok, eddig a legextrémebb és egyben legnagyobb beszerzésünk egy cserép töklámpás volt. Komoly logisztikai kihívás jelentett a hazahozatala, de megoldottuk. A ruházatot nem nagyon részletezném, egy kényelmes rövidnadrág és póló a nyári melegben bőven elég. Fejfedőt viszünk magunkkal, tavaly mindketten remek, papírból készült kínai kalapot szereztünk be. Strandon kimondottan hasznos és kiránduláson is pont megfelelő árnyékot ad. Judit még egy könnyű kendővel is ki szokta egészíteni a szettjét.

A lábbeli kérdést általában kreatívan oldottuk meg, mert egy zárt cipőt vittünk nyaralásra, ami kiránduláshoz is megfelelt. Kevésbé megerőltető terep vagy nagy meleg esetén pedig a szandál volt a jó választás. Idén viszont lesz egy kis hegymenet is, tehát az a zárt cipő túracipő lesz. Bringázáshoz nemrég vettem egy új túracipőt, amit most valószínűleg terepen is tesztelni fogok. A bakancs ilyen körülmények között ki van zárva, túl nehéz, sok helyet foglal, szóval nem éri meg elcipelni. Illetve ilyen távra nem is feltétlenül indokolt, de ez ugye ízlés dolga. Nagyjából ez a bejegyzés záró gondolata is. A mi felszerelésünk leírása bár segítséget nyújthat e sorok olvasóinak, de igazából mindenki a saját tapasztalataiból tud legjobban tanulni. Nekünk a nyaralás során megejtett kirándulásaink alkalmával nagyjából ezek a holmik váltak be. Másnak pedig nyilván más.