Drégely várában

KÉP / Kilátás a Cserhátra

Hónap elején egy kiscsoportos túranap keretében kirándultunk a Börzsöny alján, majd Drégely várában megcsodáltuk a kilátást.

Egy szó, mint száz nem friss élményről van szó, viszont eddig sajnos nem tudtam időt szakítani a beszámoló megírására. Pedig nagyon jól sikerült kirándulást tudhatunk magunk mögött. Közlekedési nehézségekkel ezúttal nem kellett megküzdenünk, csak a menetrendben már szereplőkkel, az időjárás is a kegyeibe fogadott minket és a hangulat is nagyon jó volt. Bár utóbbira soha nem szokott panasz lenni, előbbi kettőt pedig nem feltétlenül tudjuk befolyásolni. Kiscsoportos túranap volt, mert hárman vágtunk neki a túrának, mondhatni összeszokott csapatként.

Múltidéző utazás

A túra kiindulópontját Diósjenőt vonattal terveztük megközelíteni, így a gyülekezőt a Nyugati pályaudvaron tartottuk. Mindenki szerencsésen elérte a Vác felé tartó vonatot, ahol aztán átszálltunk a Diósjenőig közlekedő kispirosra. Annak, aki rendszeresen utazik vasúton ez a kis motorvonat nem okoz különösebb meglepetést. Túratársaimnak okozott, nem is kicsit! Amikor már emeletes Flirt KISS szerelvények is közlekednek az országban valóban olyan hangulata van a kispirosnak, mintha egy kisvasútra szállna az ember. Hát még akkor, amikor a fővonalról átvált a mellékvágányra, ahol a síndarabok még nincsenek összehegesztve és azon zötyög a vonat. Aki a bejegyzést olvasva esetleg a túra teljesítése mellett dönt, annak ilyen múltidéző utazásban lehet majd része. Pedig ez a hamisítatlan a magyar valóság.

KÉP / Egy tölgymatuzsálem árnyékában
Egy tölgymatuzsálem árnyékában (kattintásra galéria nyílik)

A kispiroson egyébiránt nem voltunk sokan, ezúttal jobbára csak a helyiekkel vagy a hétvégi kertbe igyekvőkkel utaztunk együtt. Túrázó rajtunk kívül talán ha egy pár volt, de ők még bőven előttünk leszálltak. Mi csupán a végállomáson Diósjenőn, ahol az ébredező településen – a turistajelzések gyors értelmezését követően – irányba álltunk. Piacnap volt, ezért a központban mondhatni tömeget találtunk. A Dió vendéglőnél egészen nagy csoport időzött. A vendéglő szolgáltatásait javasolt igénybe venni, ugyanis utána Drégelypalánkig nincs más vendéglátóipari egység – zárójeles megjegyzés vége.

Szúnyogetető

A terv az volt, hogy a kék sávjelzést, majd Drégely várától a piros kereszt jelzést követjük. A Börzsönyben nagyon jól jelzett turistautak találhatók, nem is okozott gondot a helyes irány felvétele és követése. Azért sem, mert januárban ugyan ezen az úton indultam el a Börzsönyi Kéktúra első túranapján, szóval emlékezetből is ment. A pincesort elhagyva egy cseppet megváltozott a nyomvonal és már nem kell az árokban kerülgetni a fatörmeléket. Rövidesen egy tisztásra érkeztünk, de itt még nem időztünk sokat, mindössze a kútból vételeztem némi vizet kézmosás végett. Az Aranyos-patak medrét átlépve több tölgy matuzsálem is szegélyezte utunkat, némelyik árnyékában hosszabban is elidőztünk. Találgattuk, hogy vajon hárman körbe tudnánk-e érni a törzsüket, de végül egyiknél sem tettünk próbát. Felesleges lett volna.

KÉP / Amikor lehetetlen elvéteni az utat
Amikor lehetetlen elvéteni az utat (kattintásra galéria nyílik)

A Kámori-völgyben található pihenőig lényegében eseménytelenül telt az utunk. Vadállatot nem láttunk, ahhoz túl hangosan folyt a csevegés, viszont részletesen megbeszéltük az utunkba eső spéci magasleseket. A Görbe-patak után a pihenőhelynél pihentünk egyet. A túra napján egy csepp eső sem esett, előtte napokban viszont igen, így az árnyékosabb helyeken találtunk némi sarat, de alapvetően jó útviszonyokat tapasztaltunk. Érzésre inkább tavaszi túrához hasonlított az út, mert helyenként bizony elég dús aljnövényzetet találtunk. Nem tudtunk mit tenni, haladni kellett, így akaratlanul is felzavartuk a Börzsöny szúnyogpopulációjának jelentős részét. Ennek az lett az eredménye, hogy néha csárdást jártunk, máskor pedig légkaratéztunk a vérszívókkal. Ez a pantomim játék bőven a Pénzásási turistaházig kitartott, ahol szintén egy rövid pihenőt tartottunk.

Drégely várában

A turistaháztól már csupán egy rövid emelkedőt kellett leküzdeni Drégely váráig, de azt olyan gyorsan magunk mögött tudtuk, hogy szinte észre se vettük. Külön öröm volt, hogy ezen a szakaszon már volt némi szélmozgás, ami elriasztotta a vérszívókat. Drégely várában pedig egészen nagy tömeggel találkoztunk. Már az alsóvárból is hallani lehetett a muzsikaszót, amivel a Szondi Vitézei Hagyományőrző csapat tagjai és a Szondi Turisztikai Központ dolgozói lepték meg a várba látogatókat. Kellemes zenei aláfestést kaptunk a pihenőhöz amíg szusszantunk egyet és megcsodáltuk a panorámát. A közösségi körtáncot egyikünk sem vállalta fel, bő negyed órányi pihenő után elkezdtük az ereszkedést Drégelypalánk felé. Könnyű dolgunk volt, mert már csak lefelé kellett menjünk, az út megerőltetőbb részén túl voltunk, de ezen a szakaszon sokan jöttek szembe. Ennek megfelelően Schaffer-kútnál a parkolóban már nem volt szabad hely és az itteni pihenőhelyen is többen időztek. Készültek a csúcstámadásra vagy éppen az ebédre.

KÉP / Kilátás a Börzsönyre
Kilátás a Börzsönyre (kattintásra galéria nyílik)

Mi ütemesen haladtunk a Drégelypalánk felé, ami remekül ki van táblázva és az út is elég egyértelmű. A jó szokásunkat megtartva a túrát egy ebéddel terveztük zárni, így célirányosan a Várkapitány Vendéglő felé tartottunk. Az aszfalton egyáltalán nem esett jól a séta, elég nagy volt már a forróság, szóval felüdülést jelentett az ebédhez rendelt almafröccs. Az ebéd bőséges és ízletes volt, teljesen korrekt áron. Az energiabevitel közben kiokoskodtuk a visszautat Budapestre, ami végül nem is lett olyan kacifántos. Elvonatoztunk a kispirossal Ipolyszögre, ahol némi sétát és várakozást követően buszra szálltunk. Bő másfél órás utazással érkeztünk meg Újpest-városkapuhoz, ahonnét a kiscsoportos túranap minden résztvevője élményekkel telve indult haza. Este senkinek nem volt gondja az elalvással.

A túranap során megtett út nyomvonalának közzétételén még dolgozom, azonban a túranap képei a bejegyzésbe ágyazott képekre vagy ide kattintva elérhetők.

Bejárás napja: 2020. július 4.