Menü Bezárás

Hajózz a munkába

Az előző két bejegyzésből nem volt nehéz kitalálni, hogy a közelmúltban voltunk nyaralni, amit egy kicsit próbáltam meghosszabbítani azzal, hogy amíg a nyári szabadságolási időszak erre lehetőséget ad, addig hajóval járok be dolgozni. Erre bíztatok mindenkit, hajózz a munkába.

Kis mértékben a körülmények adta szerencsés véletlennek is köszönhető ez az ötletetem. Így a szabadságolási időszak, a szünet az úszóedzésben, a bringázas melletti változatosság igénye (amikor a roller már nem elég) és az hogy felújítják a 2-es villamos vonalát mind ilyen körülmény. A lakás és a munkahely elhelyezkedése szintén ilyen, így reggel rövid villamosozással vagy sétával könnyen el tudom érni az első 7:36-kor induló járatot a Boráros téren. Normál esetben ilyen időben szoktam beérni, de ezt az áldozatot szívesen meghoztam. Szerencsére uborkaszezon van s a főnököm sem ragaszkodik ahhoz, hogy “félnyolcra” az asztalnál üljek, csak a feladataim legyenek időben elvégezve. Mondjuk eléggé meglepődött amikor mondtam, hogy hajóval jöttem, de ezzel nem volt egyedül. Majd minden alkalommal, amikor ez szóba került minimum mosolyt csaltam vele a beszélgetőpartnerem arcára.

Hajóra várva
Bérletesként

A járatot a BKK üzemelteti, így hétköznap bérlettel is igénybe lehet venni, ami újabb érv volt a munkába járási célú hajózás mellett. A BKK-t viszont nyilván nem ez motiválta a szolgáltatás bevezetésekor. Az első járattal a Boráros tértől a Kossuth térig átlag 32 perc alatt tettem meg az utat annak függvényében, hogy mennyi megállóhelyen kötöttünk ki. Volt olyan nap is, egyáltalán nem volt köztes megállóhely. Ráadásul pont aznap csak ketten voltunk utasok, szóval abszolúte városnéző hangulata volt az utazásnak. Az utaslétszám és tulajdonképpen az utasok személyi összetétele is állandó, átlag 3-5 ember, akik – hozzám hasonlóan – mindig ugyanott szállnak fel. Ezen a reggeli járaton nem igazán volt túrista, amikor viszont igen, akkor is a kultúráltabb fajtából valókkal (kis kivétellel) találkoztam. Nem hangoskodtak vagy a másikat megzavarva fényképeztek.

Kényelmesen a fedélzeten

A hét első két napján nem is találkoztam a járaton túristákkal, inkább a hét második felében vették igénybe a reggeli járatokat. Aki így tett, az sokkal kényelmesebb körülmények között tudta Budapestet vízről is szemügyre venni. Még nem volt rekkenő hőség és a tömeget is bőven elkerülte. Egy alkalommal hazafelé is kipróbáltam a hajózást, az eredetileg megcélzott járatra fel sem fértem és a következőre is éppen hogy csak (100 fős hajók közlekednek). Bár le tudtam ülni, de a hangzavar és zsúfoltság szöges ellentéte volt a reggeli járat nyugalmának.

Az hajóról

Az első hajó rendszerint a Hungaria vagy a Várhegy volt, váltott legénységgel, akik egytől-egyig nagyon nyugodtak és kedvesek voltak. Szerintem a második héten már ismerősként köszöntöttek, legalábbis egyikük biztosan. Nyilván habitus kérdése is, de ezek szerint nem olyan stresszes munka a BKK hajójáratain szolgálatot teljesíteni. A Hungaria-n bár látszik az idő, nincsen feltűnően leharcolva. Sőt, múlt kedden új bútorokat is kapott a kilátó fedélzetre, olyan rattan utánzatú kerti székek formájában, ami tovább növelte a komfortérzetet. Hozzáteszem a korábbi székekkel sem volt semmi baj, csak több típus is volt egyszerre használatban és nem volt egységes megjelenésű.

Kilátás balra

Ami igazán tetszett, hogy kényelmesen le tudtam ülni egy-egy asztalhoz, napfürdőztem az augusztusi reggelben. Nézelődtem és közben még ezt – és pár másik – bejegyzést is megtudtam írni. Sőt, volt olyan nap, hogy a reggelimet is vizen költöttem el. Közben sirályok és tőkés récék ringatóznak a hajó mellett (nem is igazán zavarja őket a forgalom), a két oldalt a csodás budapesti panoráma, a rakpartokon pedig a munkába sietők. Az élmény pedig nagyon is megfizethető, hisz mint említettem bérlettel ingyenes, egyébként pedig 750/550 Ft-os felnőtt/gyermek jegyár mellett lehet igénybe venni a BKK hajójáratait. Sőt, 750 Ft-os jegy ellenében még bringát is lehet szállítani, a roller szállítása pedig díjtalan.

Jó lenne, ha megváltozna

Ami negatív dolgot tapasztaltam, az nem is a hajózásból adódik, csak a vízről szemlélve sokkal szembetűnőbb. Eddig is tudtam róla, hogy rengeteg szemét van a rakpartokon, de nem hogy ennyi. Főleg a Szabadság hídtól délre eső szakaszon, de a többit sem mondanám éppen tisztának. Nagy része nem uszadék fa, hanem műanyag flakon, sörösdoboz, papíthulladék stb., amit ráadásul nem is a víz hozott magával, ahhoz ugyanis túlságosan alacsony a vízállás.

Az ország háza

Egyik nap láttam ugyan, hogy tisztogatják a rakparti lépcsőket, de másnapra megint tele volt. Szóval hasonlóan a kirándulóhelyekhez, valakinek így kényelmesebb. De ha már szemét, a rakpart mellett horgonyzó túristahajókon összegyűlt szemetet nem meglepő módon, kukáshajóval szállítják el, ami közúti társaihoz hasonlóan szintén reggel közlekedik, csak nem az FKF Zrt., hanem a MAHART üzemelteti. Velencében ez hétköznapi látvány (még egy filmben is szerepet kaptak a kukások), de itt Budapesten engem megmosolyogtatott.

Nem lesz nagy meglepetés, de a hajóval munkába járástól nem szabad elvárni a gyorsaságot. Inkább azoknak való, akik nem kötött munkaidőben vagy csúsztatott munkarendben dolgoznak és munkahelyük hajózási útvonal közelébe esik. Mindennel együtt hajóval munkába járni jó dolog. Amíg az időjárás engedi és megtehetem, megpróbálom kihasználni és a kollégák körében is népszerűsíteni ezt a fajta közlekedési módot.